Skip navigation

3 listopada 2015

Mam pomysł na biznes i potrzebuję kapitału na start

Udostępnij

Czy mając pomysł na biznes zawsze potrzebujemy kapitału na start? Oczywiście, że tak. Nie musi być to jednak kapitał finansowy. Bardzo często w pierwszych miesiącach rozwoju biznesu, cenniejszy okazuje się posiadany kapitał intelektualny czy kapitał relacji, który umożliwia nam nawiązywanie ciekawych kontaktów. Pieniądze w biznesie są istotne, jednak ich brak nie powinien być istotną przyczyną, dla której nie rozwijasz własnego przedsięwzięcia.

Mam pomysł na biznes i potrzebuję kapitału na start
Czy mając pomysł na biznes zawsze potrzebujemy kapitału na start? Oczywiście, że tak. Nie musi być to jednak 
kapitał finansowy. Bardzo często w pierwszych miesiącach rozwoju biznesu, cenniejszy okazuje się posiadany kapitał 
intelektualny czy kapitał relacji, który umożliwia nam nawiązywanie ciekawych kontaktów. Pieniądze w biznesie są 
istotne, jednak ich brak nie powinien być istotną przyczyną, dla której nie rozwijasz własnego przedsięwzięcia.
Pracując w Akademickim Inkubatorze Przedsiębiorczości przy Szkole Głównej Handlowej, bardzo często miałem okazję 
spotykać się z osobami, które przychodziły do AIP chcąc rozpocząć swoją przygodę z biznesem w ekosystemie Polski 
Przedsiębiorczej. Często jednym z pierwszych pytań zadawanych przez osoby zainteresowane otworzeniem własnego 
startupu było: „Ile pieniędzy dostanę od was na start?”.  Kiedy odpowiadałem, że oferujemy 100 tysięcy złotych, 
bardzo często osoby były gotowe podać numer rachunku bankowego i czekać na przelew. Czy jednak dobrym pomysłem 
byłoby inwestowanie w „start-upy” na poziomie pomysłu spisanego na serwetce z restauracji?
Osoby z pomysłem na biznes mają możliwość skorzystania z szeregu dotacji finansowanych zasobami Unii Europejskiej. 
Wielokrotnie są to pieniądze przeznaczane na absolutny start biznesu. Decyzja o przyznaniu dotacji zapada na 
podstawie przygotowanego statycznego dokumentu, jakim jest biznesplan. Jak wiadomo, papier jest bardzo cierpliwy i 
przyjmie wszystko, dlatego zdarza się, że projekty finansowane właśnie w ten sposób albo działają na progu 
rentowności albo po kilku miesiącach bankrutują bez zbudowania stabilnej pozycji.
AIP przy Szkole Głównej Handlowej są miejscem gdzie można przetestować swój pomysł na biznes w modelu użyczonej 
osobowości prawnej, jeszcze przed zarejestrowaniem tradycyjnej działalności gospodarczej czy spółki.  Element 
testowania pomysłu biznesowego jest kluczowym elementem w procesie rozwoju start-upu. Już na samym początku 
powinniśmy poszukiwać rentownego i skalowalnego pomysłu biznesowego oraz budować produkt w oparciu o potrzeby i 
problemy naszych klientów. Istnieje wiele sposobów, które umożliwiają przetestowanie pomysłu biznesowego bez 
kapitału lub z minimalnymi środkami finansowymi. W procesie testowania dużo bardziej od kapitału liczy się 
posiadana wiedza na temat najnowszych metodologii rozwijania start-upów, konsekwencja w działaniu oraz kreatywność.
Czy aby otworzyć sklep internetowy potrzebujemy kapitału na zatowarowanie? Nasz sklep internetowy możemy otworzyć w 
modelu dropshippingu, a wtedy nie będziemy utrzymywać żadnych stanów magazynowych. W momencie gdy klient złoży w 
naszym sklepie zamówienie, wtedy trafi ono do naszego producenta lub hurtownika i to on dokona wysyłki do naszego 
klienta. My w łańcuchu jesteśmy tylko pośrednikami. W takim modelu rozpoczynała swoją działalność firma 
Meblobranie.pl, która obecnie jest znaczącym graczem na rynku internetowej sprzedaży mebli w Polsce . 
Meblobranie.pl zaczynało bez kapitału – Ty również możesz.
Czasami wydaje się, że danego startupu nie da uruchomić się bez pewnej ilości kapitału. Być może jest to prawda,  
jednak uruchomienie firmy nie jest tożsame z procesem testowania pomysłu biznesowego. Do testowania nie 
potrzebujemy rejestrować firmy. Jeśli chcemy otworzyć pizzerię, możemy zainwestować bardzo dużo kapitału, możemy 
wynająć lokal, wyposażyć go i rozpocząć jego promocję w okolicy. Istnieje jednak możliwość by ten biznes 
przetestować przed założeniem firmy. Przykładowym sposobem na przetestowanie pomysłu otworzenia pizzerii w danej 
okolicy jest wydrukowanie tysiąca ulotek reklamowych fikcyjnej pizzerii, rozniesienie ich po najbliższych blokach i 
oczekiwanie na telefon. Jeśli odzew będzie duży, to zawsze możemy powiedzieć, że nasza pizzeria ma już tyle 
zamówień, iż w dniu dzisiejszym dostawy nie będą realizowane. W takiej sytuacji otrzymujemy informację zwrotną z 
rynku, iż istnieje potencjalny popyt na nasze produkty. Jeśli odzew byłby minimalny to mamy solidne podstawy do 
tego by stwierdzić, iż wybrana okolica nie jest zbyt fortunna.
Jeśli można przetestować pomysł biznesowy bez angażowania dużego kapitału to czemu miałby on być potrzebny w 
kolejnych fazach rozwoju firmy? Celem startupu jest znalezienie takiego modelu biznesowego, który będzie rentowny, 
skalowalny oraz powtarzalny. Bardzo często rozpoczęcie procesu skalowania w praktyce wymaga zaangażowania kapitału, 
który umożliwi nagłe skokowe zwiększenie ilości klientów naszej firmy. Weryfikowanie hipotez dotyczących rynku 
również często bywa kosztowne. Istnieje możliwość by w naszym startupie postawić na rozwój organiczny i finansować 
działalność bieżącymi przychodami, jednak bardzo rzadko taki rozwój pozwoli nam na stworzenie firmy o globalnym 
zasięgu, w krótkim czasie.
W trakcie  warsztatów Startup Academy pokazujemy w jaki sposób można efektywnie testować swoje pomysły na rynku bez 
angażowania kapitału. Gdy przetestujesz hipotezy, rekomendujemy Cię do funduszu AIP Seed Capital, gdzie możesz 
otrzymać inwestycję w wysokości 100 tysięcy złotych.
Brak pieniędzy jest jedną z najczęstszych wymówek powstrzymujących nas przed założeniem własnej firmy.  
Wykorzystując naszą kreatywność, może okazać się, że wcale kapitał finansowy nie jest najbardziej potrzebny do tego 
by uruchomić własny startup, a to czego naprawdę potrzebujemy to odpowiednie narzędzia i  konsekwencja w dążeniu do 
spełnienia własnych marzeń. 
Autor: Damian Strzelczyk/Startup Academy

Czy mając pomysł na biznes zawsze potrzebujemy kapitału na start? Oczywiście, że tak. Nie musi być to jednak kapitał finansowy. Bardzo często w pierwszych miesiącach rozwoju biznesu, cenniejszy okazuje się posiadany kapitał intelektualny czy kapitał relacji, który umożliwia nam nawiązywanie ciekawych kontaktów. Pieniądze w biznesie są istotne, jednak ich brak nie powinien być istotną przyczyną, dla której nie rozwijasz własnego przedsięwzięcia.

Czy kapitał na start jest niezbędny przy zakładaniu start-upu?  

Pracując w Akademickim Inkubatorze Przedsiębiorczości przy Szkole Głównej Handlowej, bardzo często miałem okazję spotykać się z osobami, które przychodziły do AIP chcąc rozpocząć swoją przygodę z biznesem w ekosystemie Polski Przedsiębiorczej. Często jednym z pierwszych pytań zadawanych przez osoby zainteresowane otworzeniem własnego start-upu było: „Ile pieniędzy dostanę od was na start?”.  Kiedy odpowiadałem, że oferujemy 100 tysięcy złotych, bardzo często osoby były gotowe podać numer rachunku bankowego i czekać na przelew.

Czy jednak dobrym pomysłem byłoby inwestowanie w „start-upy” na poziomie pomysłu spisanego na serwetce z restauracji? Osoby z pomysłem na biznes mają możliwość skorzystania z szeregu dotacji finansowanych zasobami Unii Europejskiej. Wielokrotnie są to pieniądze przeznaczane na absolutny start biznesu. Decyzja o przyznaniu dotacji zapada na podstawie przygotowanego statycznego dokumentu, jakim jest biznesplan. Jak wiadomo, papier jest bardzo cierpliwy i przyjmie wszystko, dlatego zdarza się, że projekty finansowane właśnie w ten sposób albo działają na progu rentowności albo po kilku miesiącach bankrutują bez zbudowania stabilnej pozycji.

AIP przy Szkole Głównej Handlowej są miejscem gdzie można przetestować swój pomysł na biznes w modelu użyczonej osobowości prawnej, jeszcze przed zarejestrowaniem tradycyjnej działalności gospodarczej czy spółki.  Element testowania pomysłu biznesowego jest kluczowym elementem w procesie rozwoju start-upu. Już na samym początku powinniśmy poszukiwać rentownego i skalowalnego pomysłu biznesowego oraz budować produkt w oparciu o potrzeby i problemy naszych klientów. Istnieje wiele sposobów, które umożliwiają przetestowanie pomysłu biznesowego bez kapitału lub z minimalnymi środkami finansowymi. W procesie testowania dużo bardziej od kapitału liczy się posiadana wiedza na temat najnowszych metodologii rozwijania start-upów, konsekwencja w działaniu oraz kreatywność.

Czy aby otworzyć sklep internetowy potrzebujemy kapitału na zatowarowanie? Nasz sklep internetowy możemy otworzyć w modelu dropshippingu, a wtedy nie będziemy utrzymywać żadnych stanów magazynowych. W momencie gdy klient złoży w naszym sklepie zamówienie, wtedy trafi ono do naszego producenta lub hurtownika i to on dokona wysyłki do naszego klienta. My w łańcuchu jesteśmy tylko pośrednikami.

W takim modelu rozpoczynała swoją działalność firma Meblobranie.pl, która obecnie jest znaczącym graczem na rynku internetowej sprzedaży mebli w Polsce. Meblobranie.pl zaczynało bez kapitału – Ty również możesz. Czasami wydaje się, że danego startupu nie da uruchomić się bez pewnej ilości kapitału. Być może jest to prawda, jednak uruchomienie firmy nie jest tożsame z procesem testowania pomysłu biznesowego. Do testowania nie potrzebujemy rejestrować firmy.

Jeśli chcemy otworzyć pizzerię, możemy zainwestować bardzo dużo kapitału, możemy wynająć lokal, wyposażyć go i rozpocząć jego promocję w okolicy. Istnieje jednak możliwość by ten biznes przetestować przed założeniem firmy. Przykładowym sposobem na przetestowanie pomysłu otworzenia pizzerii w danej okolicy jest wydrukowanie tysiąca ulotek reklamowych fikcyjnej pizzerii, rozniesienie ich po najbliższych blokach i oczekiwanie na telefon. Jeśli odzew będzie duży, to zawsze możemy powiedzieć, że nasza pizzeria ma już tyle zamówień, iż w dniu dzisiejszym dostawy nie będą realizowane. W takiej sytuacji otrzymujemy informację zwrotną z rynku, iż istnieje potencjalny popyt na nasze produkty. Jeśli odzew byłby minimalny to mamy solidne podstawy do tego by stwierdzić, iż wybrana okolica nie jest zbyt fortunna.

Jeśli można przetestować pomysł biznesowy bez angażowania dużego kapitału to czemu miałby on być potrzebny w kolejnych fazach rozwoju firmy? Celem startupu jest znalezienie takiego modelu biznesowego, który będzie rentowny, skalowalny oraz powtarzalny. Bardzo często rozpoczęcie procesu skalowania w praktyce wymaga zaangażowania kapitału, który umożliwi nagłe skokowe zwiększenie ilości klientów naszej firmy. Weryfikowanie hipotez dotyczących rynku również często bywa kosztowne. Istnieje możliwość by w naszym startupie postawić na rozwój organiczny i finansować działalność bieżącymi przychodami, jednak bardzo rzadko taki rozwój pozwoli nam na stworzenie firmy o globalnym zasięgu, w krótkim czasie.

W trakcie  warsztatów Startup Academy pokazujemy w jaki sposób można efektywnie testować swoje pomysły na rynku bez angażowania kapitału. Gdy przetestujesz hipotezy, rekomendujemy Cię do funduszu AIP Seed Capital, gdzie możesz otrzymać inwestycję w wysokości 100 tysięcy złotych.

Brak pieniędzy jest jedną z najczęstszych wymówek powstrzymujących nas przed założeniem własnej firmy. Wykorzystując naszą kreatywność, może okazać się, że wcale kapitał finansowy nie jest najbardziej potrzebny do tego by uruchomić własny start-up, a to czego naprawdę potrzebujemy to odpowiednie narzędzia i  konsekwencja w dążeniu do spełnienia własnych marzeń. 

Autor: Damian Strzelczyk/Startup Academy

 

Zobacz więcej podobnych artykułów