Udzielamy informacji o programach pomocowych realizowanych przez PARP.
Metody badania efektywności różnych form praktycznej nauki zawodu
Niniejszy raport jest kolejnym z serii raportów monitoringowych tematycznych. Tym razem poruszyliśmy w nim temat praktycznej nauki zawodu i form i celów, jakie są przyjmowane w różnych krajach.
Pobierz wybrany format publikacji:
Niniejszy raport jest kolejnym z serii raportów monitoringowych tematycznych, realizowanych w ramach usługi infobrokeringu na potrzeby Rady Programowej ds. Kompetencji.
Tym razem poruszyliśmy w nim temat praktycznej nauki zawodu i form i celów, jakie są przyjmowane w różnych krajach.
Na podstawie zebranego w raporcie materiału można jednoznacznie skonstatować, że sukces praktycznej nauki zawodu opiera się na ścisłej współpracy szkoły, samorządu i przedsiębiorców. Ten w efekcie prowadzi do dużej liczby uczestników programów praktycznego nauczania, którzy kończą go z sukcesem i korzyścią. Jak pokazują badania absolwenci, którzy odbyli praktyczną naukę szybciej znajdują zatrudnienie niż ich rówieśnicy niemający praktyki, a także w porównaniu z innymi absolwentami szkolnictwa zawodowego zarabiają więcej w całej swojej karierze.
Przedstawiamy przykłady praktycznej nauki, jakie mają miejsce w wybranych krajach europejskich oraz badania przeprowadzone zarówno w Polsce jak i w Europie na temat skuteczności praktycznej nauki zawodu.
Spis treści
1. Wprowadzenie
1.1. System praktycznej nauki zawodu w Polsce
1.2. Różne formy nauczania w miejscu pracy (work-based learning) w wybranych krajach Unii Europejskiej
1.3. Znaczenie praktycznej nauki zawodu/nauczania w miejscu pracy
2. Metody badania efektywności różnych form praktycznej nauki zawodu na poziomie krajowym i regionalnym oraz ich przykłady
2.1. Analiza danych zastanych (desk research)
2.2. Metody jakościowe
2.3. Metody ilościowe
3. Metody badania efektywności różnych form praktycznej nauki zawodu na poziomie europejskim
3.1. Przekrojowe badania międzynarodowe
3.2. Narzędzia UE zapewniające efektywność praktycznej nauki zawodu
4. Wykorzystanie badań efektywności praktycznej nauki zawodu
5. Wyzwania związane z badaniami efektywności praktycznej nauki zawodu
6. Podsumowanie
Bibliografia