Skip navigation

Autorzy: Melania Nieć

Startupy w Polsce - raport 2019

Na start

Rodzaj publikacji: Raport

Rok wydania: 2019

Język: PL

więcej

Pobierz wybrany format publikacji:

Zobacz: Zasady korzystania z publikacji PARP

Startupy w Polsce – to pierwsza edycja nowego raportu PARP. Powstał on w oparciu o badania przeprowadzone w 2017 i 2018 r. na próbie 8 tys. dorosłych mieszkańców Polski. wśród nich zidentyfikowane zostały osoby na wczesnym stadium rozwoju swojej działalności biznesowej, które do jej prowadzenia wykorzystują technologie dostępne na rynku nie dłużej niż 5 lat. Raport Startupy w Polsce przedstawia dane charakteryzujące te osoby, a także ich motywacje do podejmowania działalności startupowej oraz barier, na jakie napotykają. Można w nim też znaleźć informacje na temat konkurencyjności startupów, ich innowacyjności, współpracy oraz sposobów finansowania działalności. Raport zawiera także wyniki eksperckiej oceny warunków powstawania i rozwoju startupów w Polsce.

Wyniki raportu wskazują, że przeciętny właściciel startupu to 38 letni mężczyzna z wyższym wykształceniem, z czteroosobowej rodziny, który ma ciekawy pomysł na biznes i chce wykorzystać doświadczenie zdobyte w dotychczasowej pracy. Jego głównym motywem podjęcia działalności biznesowej jest chęć uzyskania niezależności i zwiększenia dochodów osobistych. Na rozwój swojego startupu wykorzystuje przede wszystkim środki własne, choć korzysta również z innych źródeł finansowania. Jego przedsięwzięcie biznesowe jest na etapie wchodzenia na rynek bądź umacniania pozycji rynkowej. W odniesieniu do konkurencji przeciętny startupowiec postrzega się jako podmiot, który ma unikalne przewagi i potencjał wzrostu, a jego produkt czy usługa są relatywnie nowe na rynku (oceniane przez niektórych klientów jako dotychczas nieznane). Trudno powiedzieć, że typowy startupowiec to osoba działająca w konkretnej branży. Obszary działalności startupów są zróżnicowane, najczęściej są związane z usługami, ochroną zdrowia i edukacją.

Spis treści

Startupy w Polsce – kluczowe wnioski

Wstęp i założenia metodologiczne

Kto tworzy startupy w Polsce?

Przyczyny powstawania startupów

Funkcjonowanie i rozwój startupów

Otoczenie firmy – konkurencyjność

Innowacyjność i finansowanie działalności

Działalność międzynarodowa

Z kim współpracują młode firmy?

Bariery powstawania i rozwoju młodych firm

Czynniki hamujące powstawanie nowych firm

Uwarunkowania powstawania i funkcjonowania startupów – ocena ekspercka

Podsumowanie

Inne publikacje, które mogą Cię zainteresować

Polish Startup Ecosystem Catalogue (EN)

Katalog

Polish Startup Ecosystem Catalogue (EN)

Zobacz
Katalog Polskiego Ekosystemu Startupowego

Dobre praktyki

Katalog Polskiego Ekosystemu Startupowego

Zobacz
Od pomysłu do realizacji – jak zbudować start-up

Poradnik

Od pomysłu do realizacji – jak zbudować start-up

Zobacz

Kilkaset kursów online i tysiące szkoleń stacjonarnych dla Ciebie

Inne dofinansowana, które mogą Cię zainteresować