Udzielamy informacji o programach pomocowych realizowanych przez PARP.
W sekcji wyniki i archiwum publikujemy zaktualizowaną listę rankingową wszystkich projektów, które podlegały ocenie w ramach konkursu FERS.01.03-IP.09-002/23, „Akademia HR” , uszeregowanych w kolejności malejącej liczby uzyskanych punktów i uwzględniającą rozstrzygnięcia protestów
Podstawa prawna: art. 57 ust. 3 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021–2027 (Dz. U. z 2022 r. poz. 1079)
Akademia HR - oferta dla operatorów
Dofinansowanie wsparcia dostosowania pracowników, przedsiębiorstw i przedsiębiorców do zmian demograficznych oraz zachodzących na rynku pracy.
-
30 czerwca 2023
Ogłoszenie konkursu
-
1 sierpnia 2023
Start składania wniosków
-
16 sierpnia 2023
Koniec przyjmowania wniosków
Maksymalne dofinansowanie
13 888 889 PLN
Miejsce realizacji projektu
Cała Polska
Zasięg terytorialny projektu
Polska
Dla kogo
Przedsiębiorcy
Nabór został zakończony
Szczegóły dofinansowania
Szczegółowy opis
Celem projektu jest udzielenie wsparcia przedsiębiorcom i ich pracownikom w obszarze HR w związku ze zmianami demograficznymi i zmianami zachodzącymi na rynku pracy takimi jak: cyfryzacja, automatyzacja, praca zdalna, starzenie się kadr, wielokulturowość i wielopokoleniowość zespołów pracowniczych, konieczność zapewnienia dostępności, realizacji zasady równości szans, zrównoważonego rozwoju oraz zatrudnienia osób ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi/niepełnosprawnościami.
Cel ten zostanie osiągnięty dzięki realizacji projektów szkoleniowo-doradczych dla przedsiębiorców i ich pracowników, w ramach których zostaną oni przygotowani do wprowadzenia i zarządzania zmianą w firmie związaną z ww. obszarami.
Podstawowym zadaniem Operatorów konkursu będzie udzielanie wsparcia przedsiębiorcom ze środków projektu.
- przedsiębiorcy;
- podmioty działające na rzecz rozwoju gospodarczego;
- podmioty działające na rzecz zatrudnienia, rozwoju kapitału ludzkiego lub potencjału adaptacyjnego przedsiębiorców;
- partnerzy społeczni i gospodarczy w rozumieniu ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju;
- organizacje pracodawców i organizacje związkowe, reprezentatywne w rozumieniu ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2232, z 2020 r. poz. 568 i 2157, z 2021 r. poz. 2445 oraz z 2022 r. poz. 2666);
- podmioty, o których mowa w art. 7 system szkolnictwa wyższego i nauki ust. 1 pkt 1, 2 i 4–8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce;
- stowarzyszenia z udziałem jednostek samorządu terytorialnego.
Podmiot ubiegający się o dofinansowanie powinien posiadać niezbędny potencjał kadrowy, ekonomiczny i techniczny oraz doświadczenie w zakresie udzielania wsparcia w postaci pomocy de minimis dla przedsiębiorców.
- Analiza autodiagnozy potrzeb rozwojowych przedsiębiorstw związanych z obszarem HR;
- Pomoc w wyborze z Bazy Usług Rozwojowych (dalej: BUR) usług rozwojowych odpowiadających na zidentyfikowane potrzeby przedsiębiorstw, zgodnych z Opisem kompetencji kadr w obszarze HR, stanowiącym załącznik do Regulaminu wyboru projektów (dalej: RWP);
- Refundację kosztów usług rozwojowych zakupionych przez przedsiębiorców za pośrednictwem BUR.
Ile możesz otrzymać?
Możesz otrzymać maksymalnie
13 888 889 PLN
Limity dofinansowania projektu:
- Wsparcie wyniesie do 90% wartości projektu, co oznacza, że pozostałe 10% zapewniają przedsiębiorstwa uczestniczące w projekcie (odbiorcy wsparcia);
- Maksymalna wartość projektu wynosi 13 888 889 zł;
- Środki przeznaczone na dofinasowanie projektów w naborze to 100 mln zł.
Obejrzyj film z omówieniem szczegółów dofinansowania
Nie masz pewności, czy to odpowiedni program finansowania dla twojej firmy?
Napisz lub zadzwoń na infolinię
Dokumenty
- Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie
- Wzór wniosku o dofinansowanie projektu
- Instrukcja użytkownika SOWA EFS dla wnioskodawców i beneficjentów
-
Lista sprawdzająca do wniosku o dofinansowanie
Załącznik 7 do Regulaminu -
Proces udzielania wsparcia
Załącznik 9 do Regulaminu -
Kwestionariusz samooceny kompetencji HR - obowiązujący od 1.01.2024
Załącznik 10 do Regulaminu -
Opis kompetencji z obszaru HR - obowiązujący od 1.01.2024 r
Załącznik 11 do Regulaminu -
Zestawienie standardów i cen rynkowych w zakresie wydatków w ramach naboru
Załącznik 13 do Regulaminu -
Wymagania dotyczące strony internetowej projektu
Załącznik 14 do Regulaminu - Pobierz wszystko
-
Wzór umowy o dofinansowanie
Załącznik 12 do Regulaminu - Podręcznik dotyczący składania zabezpieczeń umowy w projektach FERS
- Pobierz wszystko
-
Wzór karty pierwszego etapu oceny merytorycznej projektu konkursowego
Załącznik 1a do Regulaminu -
Wzór karty drugiego etapu oceny merytorycznej projektu konkursowego - obowiązujący od 1.08.2023 r.
Załącznik 1b do Regulaminu -
Wzór karty trzeciego etapu oceny merytorycznej projektu konkursowego
Załącznik 1c do Regulaminu -
Wzór karty weryfikacji kryterium kończącego negocjacje wniosku
Załącznik 2 do Regulaminu -
Wzór deklaracji poufności dla członka KOP z prawem oceny
Załącznik 3 do Regulaminu -
Wzór oświadczenia o bezstronności dla pracownika ION oceniającego - obowiązujący od 1.08.2023 r.
Załącznik 4 do Regulaminu -
Wzór oświadczenia o bezstronności dla eksperta oceniającego - obowiązujący od 1.08.2023 r.
Załącznik 5 do Regulaminu -
Wzór deklaracji poufności dla obserwatora
Załącznik 6 do Regulaminu - Pobierz wszystko
-
Kwestionariusz samooceny kompetencji HR - obowiązywał do 31.12.2023 r.
Załącznik 10 do Regulaminu -
Opis kompetencji z obszaru HR - obowiązywał do 31.12.2023 r.
Załącznik 11 do Regulaminu - Regulamin wyboru projektów - obowiązujący do 31.07.2023 r.
-
Wzór karty drugiego etapu oceny merytorycznej projektu konkursowego - obowiązujący do 31.07.2023 r.
Załącznik 1b do Regulaminu -
Wzór oświadczenia o bezstronności dla pracownika ION oceniającego - obowiązujący do 31.07.2023 r.
Załącznik 4 do Regulaminu -
Wzór oświadczenia o bezstronności dla eksperta oceniającego - obowiązujący do 31.07.2023 r.
Załącznik 5 do Regulaminu - Pobierz wszystko
FAQ
Osobami prowadzącymi usługę rozwojową są: trenerzy, doradcy, wykładowcy, mentorzy, coachowie oraz osoby walidujące, zatem wszystkich obowiązują wymagania określone w dokumentacji konkursowej. Informacje dotyczące osób prowadzących usługi rozwojowe muszą być zawarte w Karcie usługi, zatem muszą spełniać zarówno wymagania wskazane w Regulaminie BUR, jak i w dokumentacji konkursowej.
Efekty uczenia się wskazane w Karcie Usługi powinny wynikać z programu usługi i być zgodne z Opisem kompetencji, co nie oznacza, że należy wskazać w karcie wszystkie efekty uczenia się z Opisu kompetencji. Zgodnie z instrukcją wypełniania karty „Dostawca Usług wskazuje kluczowe umiejętności, które ma osiągnąć Uczestnik usługi”.
Tak, o ile taka potrzeba wynika z autodiagnozy przeprowadzonej przez przedsiębiorcę i jej weryfikacji przez doradcę HR po stronie Operatora.
Nie ma przeciwskazań do realizacji usługi obejmującej swym zakresem kilka kompetencji, pod warunkiem, że są one zgodne z Opisem kompetencji kadr w obszarze HR i wynikają z przeprowadzonej autodiagnozy.
Co do zasady nie ma przeciwskazań, jednak PARP nie widzi konieczności wypełnienia autodiagnozy po raz kolejny. Termin na realizację usług rozwojowych nie powinien być bowiem tak długi, aby autodiagnoza mogła ulec dezaktualizacji. W indywidualnych przypadkach może zajść potrzeba aktualizacji autodiagnozy (np. w sytuacji dużych zmian organizacyjnych w przedsiębiorstwie czy też w przypadku uczestnictwa w nowym naborze). Wówczas można rozważyć, czy jest taka konieczność. Należy jednak pamiętać, że Operator każdorazowo musi zapewnić ocenę adekwatności i prawidłowości dokonanej przez przedsiębiorcę autodiagnozy.
Zgodnie z zapisami Zasad kontroli Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego monitoring usług powinien prowadzić zespół składający się z minimum dwóch osób. Niemniej jednak w ww. dokumencie jest wyraźnie napisane, że dotyczy on działań kontrolnych realizowanych przez tzw. jednostkę kontrolującą, którą jest IP/IZ. Jednocześnie biorąc pod uwagę brak wymogów w ww. zakresie w dokumentacji konkursowej, należy przyjąć, że monitoring usług rozwojowych realizowanych przez Beneficjenta nie musi być prowadzony przez dwie osoby, zaś założenia w tym obszarze zależą od metodologii przyjętej przez Beneficjenta.
W odpowiedzi na pytanie #10504 wskazaliśmy prawidłowo skonstruowany budżet pod kątem zadania dotyczącego usług rozwojowych, gdzie wnioskodawca założył – zgodnie z wymaganiami regulaminu konkursu – wkład w wynagrodzeniu i w opłacie. W takiej sytuacji niezbędne są 3 pozycje w rozbiciu wskazanym w ww. przykładzie. Podobna konstrukcja budżetu obowiązywała również w POWER. Proszę pamiętać, że operator sprawozdaje pomoc de minimis, natomiast IP sprawozdaje wydatki objęte pomocą de minimis, dlatego w budżecie należy zaznaczyć pomoc de minimis dla wszystkich trzech pozycji.
Koszty monitoringu usług rozwojowych zaliczamy do kosztów bezpośrednich, gdyż należą one do kategorii kosztów z pkt 3 rozporządzenia, tj. pozostałe bezpośrednio związane ze świadczeniem usług, o których mowa w pkt 2.
Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku (str. 40) wkład niepieniężny jest tożsamy z wkładem rzeczowym: „Wkład niepieniężny stanowiący część lub całość wkładu własnego będzie kwalifikowalny, o ile spełni wymogi wskazane w Wytycznych kwalifikowalności wydatków. Limit ten będzie dotyczył wyłącznie tych projektów, w których w regulaminie wyboru projektów ION wskazała na konieczność wniesienia wkładu własnego. Wskazując koszty w ramach budżetu projektu, tam gdzie dany koszt będzie stanowił wkład własny wnoszony w postaci wkładu niepieniężnego (rzeczowego) należy przypisać go do tego właśnie limitu .
Intensywność wsparcia (tj. dofinansowania w ramach projektu) odnosi się wyłącznie do usług rozwojowych realizowanych w ramach projektu.
Polecane poradniki, raporty i katalogi
Inne dofinansowania, które mogą Cię zainteresować
Wyniki i archiwum
- Lista rankingowa 13.03.2024 - zaktualizowana po procedurze odwoławczej
- Lista ocenionych projektów - lista rankingowa
- Lista projektów zakwalifikowanych do etapu negocjacji wg liczby uzyskanych punktów
- Lista projektów zakwalifikowanych do etapu negocjacji
- Lista projektów zakwalifikowanych do II etapu oceny
- Lista projektów zakwalifikowanych do III etapu oceny