Skip navigation

9 maja 2023

Postaw na design. Wzornictwo kluczem do innowacji i większych zysków. Jak je wdrożyć? Opowiada Katarzyna Borkowska ze studia projektowego KABO & PYDO [podcast]

Udostępnij

– Każda firma, która chce mieć konkurencyjne i wyjątkowe produkty powinna posiadać strategię wzorniczą – mówi Katarzyna Borkowska ze studia projektowego KABO & PYDO w podcaście „Różne oblicza biznesu”* Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Wzornictwo przemysłowe, popularnie zwane też designem, to skuteczne narzędzie, które może prowadzić do innowacji i przewag konkurencyjnych, wejścia na nowe rynki i lepszego postrzegania marki, a bezpośrednio – do zwiększenia zysków, czy to przez większą sprzedaż, czy wyższą marżę. Aby tak się stało, warto skorzystać z usług profesjonalnego projektanta oraz wdrożyć strategię wzorniczą – ograniczymy ryzyko, zidentyfikujemy priorytety i odpowiemy na prawdziwe potrzeby rynku.

O tym jak design wdrażać z głową rozmawiamy z Katarzyną Borkowską, projektantką wzornictwa, współzałożycielką warszawskiego studia projektowego KABO & PYDO, którego projekty wielokrotne były nagradzane przez najbardziej prestiżowe konkursy wzornicze w kraju – Dobry Wzór, Łódź Design – i za granicą – Red Dot oraz IF Design. KABO & PYDO było jednym z kilku partnerów merytorycznych Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w programie POPW „Wzór na konkurencję”, w którym odpowiadało za wdrożenie strategii wzorniczej i przeprowadzenie procesu projektowego u beneficjentów programu.

Z podcastu dowiecie się m.in. czym jest wzornictwo, jakie korzyści daje firmie, jak kosztowne jest to przedsięwzięcie, co to jest strategia wzornicza i dlaczego lepiej ją mieć, jak powinien wyglądać proces projektowy, z jakich etapów się składa i kto jest w niego zaangażowany, a także jakich błędów unikać i dlaczego warto zastrzegać wzory przemysłowe.

O strategii wzorniczej

– Każda firma, która chce mieć konkurencyjne i wyjątkowe produkty powinna posiadać strategię wzorniczą –

O procesie projektowym

– Proces projektowy zaczyna się już w trakcie tworzenia strategii wzorniczej i warto do tego etapu włączyć projektanta, który zna aktualne trendy i może zrobić wstępne szkice, czy koncepcje. Po ich weryfikacji, w strategię można wpisać potrzebę zakupu maszyn, które są niezbędne do zrealizowania tej koncepcji –    

O tym czy MŚP mogą sobie pozwolić na współpracę z projektantem

– (…) wynagrodzenie projektanta można ustalić jednorazowo – w ryczałcie – lub w tantiemach, jako procent od sprzedaży zaprojektowanego produktu. W tym ostatnim przypadku koszt początkowy jest atrakcyjny i niski, koszty całkowite są rozłożone w czasie, a część ryzyka przejmuje projektant – 

 Wybrane zagadnienia poruszone podczas rozmowy:

  • Wzornictwo przemysłowe, czyli co? 1:44
  • Od czego zacząć współpracę z projektantem i czy firmy powinny posiadać strategię wzorniczą? 4:05
  • Audyt wzorniczy – co bada? 5:45
  • Dobrze przeprowadzony proces projektowy – czyli jaki? Trzy etapy procesu kreatywnego. Kto? Co? Jak? 8:21
  • Ile kosztuje współpraca z profesjonalnym projektantem? Czy małe i średnie mogą sobie na to pozwolić? 13:25
  • Projektant na cały etat czy współpraca z wolnym strzelcem? 15:35
  • Czy wzornictwo prowadzi do innowacji i przewagi konkurencyjnej? Przykłady z życia wzięte 17:13
  • Jakie branże najchętniej korzystają z usług projektanta? 20:05
  • Czy polskie firmy są gotowe i chętne do inwestowania w design? 22:38
  • Nie daj się splagiatować. Zastrzeż wzory przemysłowe 24:48
  • Jak z sukcesem prowadzić studio projektowe – garść porad dla młodych projektantów 26:30

*"Rożne oblicza biznesu" to cykl podcastów realizowanych w ramach projektu Centrum Rozwoju Małych i Średnich Przedsiębiorstw Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Zobacz więcej podobnych artykułów